A szervek állama
A kínai szellemiség a konfuciusi tanításoktól inspiráltan úgy képzelte el, hogy az emberi szervezet irányítása hasonló egy állam igazgatásához. Mindkettőnél az a kiindulópont, hogy az uralkodónak égi és földi rendet kötvetve kell kialakítania a harmóniát. A tíz szerv ennek megfelelően a "szív-központ" adminisztrátorai, akik végrehajtják a "Császár" parancsát, ugyanúgy, mint az állam funkcionáriusai. Amennyiben egy miniszter rosszul dolgozik (valamely szerv működésében zavar támad), meg kell regulázni az illetékes funkcionáriust (kezelésbe kell vennünk a szerv energiáit), mert különben az egész ország (esetünkben a szervezet) kárát látja a "felborulásnak". Ismerkedjünk meg röviden ezzel a nem mindenapi "szervállammal"!
A szív az emberi tevékenység parancsnoka, "ő a Császár legfőbb ellenőre", amolyan "államminiszter". Minden pszichológiai zavar a szív-energia egyensúlyának megbomlásából ered. Ezt a különösen furcsa összekapcsolódást olyannyira alapszabályként könyvelhetjük el, hogy az ilyen jellegű betegségek kezelését az akupunktúrában mindig a "szívvel" kell kezdenünk. A szív szuverén szerv, amely közvetlen kapcsolatot tart fenn a Zang- és Fu szervekkel; mint ilyet az "élet gyökerének" is nevezik. Befogadója a vérnek és energiának.
A külvilágból támadó "rendellenes energia" (Sie Qi) is annyira tiszteletben tartja ezt a "Szerv-nagyurat", hogy őt magát nem támadja meg, legfeljebb a meridiánját vagy a "vérének urát". Ez utóbbi főképpen a vérkeringési funkciókban segítőtársa a szívnek, de szellemi, "agybéli" működését is hathatósan támogatja. "Ő a Császár védelmezője." Meg kell említenünk, hogy sok régi és újabb akupunktúráról szóló könyv öt szervről és hat zsigerről beszél. Egyesek ugyanis a szívet és a vérerek urát funkcionális egységként kezelik, a hármas melegítőt pedig Yang tulajdonságai miatt Fu szervnek veszik.
A hármas melegítő - más néven "három testüreg" - a " hőmérséklet ellenőre", más szóval: a szervezet egész bioenergetikai egyensúlyának legfőbb biztosítója. Benne termelődik a Wei (védekező) energia - a hagyomány szerint a gyomor-patkóbél átmenetének környékén -, s néhány egyéb funkciója mellett részt vállal az agy energiáinak közvetlen befolyásolásában is. (Az agy, a "velő tengere", a hagyományos kínai orvosi gondolkodásban különleges szervként szerepel, de korántsem tölt be olyan meghatározó szerepet, mint a modern orvostudományban. Az ő privilégiumával a távol-keleti rendszerben a szív rendelkezik. Erről az érdekes "szereposztásról" később még lesz szó.")
Az előző három "szerv" - tehát a szív, a vérerek ura és a hármas melegítő - a vékonybéllel, "a tiszta és tisztátalan szétválasztójá"-val együtt a tűz elemhez tartozik.
A tüzet tápláló fa elemhez tartozik a máj - az ítélkezésért és tervezésért felelős -, valamint Yang párja, az epehólyag (a döntéshozó hivatalnok).
A fém elem hozza mozgásba a Yin karakterű tüdőt, amely a szív mellett a másik "államminiszter", vagyis "közvetlen utasításokat ad ki" a többi szervnek. A Császár rendelkezéseinek végrehajtását pedig "állandó jövés-menésével", a ki- és belégzéssel hangolja össze. Fémes, Yang párja a vastagbél, "az üledék lecsapolásának és eltávolításának felelőse".
A "földhözragadt" gyomor a "megérlelés és megrohasztás felelőse", míg a Yin párja, a lép a "szállítás és elosztás funkcionáriusa".
Végül a víz elem jegyében működik a vese - az "életenergia táplálásának ellenőre és az újrateremtés felelőse" -, valamint Yang párja, a húgyhólyag, a "víz ellenőre".
Távol-keleti elődeink felfedezték, hogy a Zang és Fu szervek kóros elváltozásai a szervezet távolabbi helyein is meghatározott kóros történésekkel járhatnak együtt. A modern tudomány nyelvén ezt a kapcsolatot szerv-bőr (viszcero-kután) vagy szerv-szerv (viszero-viszcerális) reflexnek nevezzük. Azt, hogy mennyire reálisak a "kínai kapcsolatok", két példával szeretném bemutatni. Az elemek és szervek rendszerében a tüdő a bőrrel, a vese pedig a füllel van "egy kosárban". A mindennapi gyakorlatban látjuk, hogy tüdőasztmás betegeknél a bőr ekcémája, allergiája sokkal gyakrabban fordul elő, mint más szervi betegségben szenvedőknél, a vese-rendellenességgel született gyermekeken pedig feltűnően magas a hallószervi rendellenességek száma is.
A modern színpszichológiának is megvannak a keleti gyökerei. Az öt elem tárgyalásakor közölt táblázatból láthatjuk, hogy az étvágyat és az emésztést irányító léphez például a sárgát rendelték, amely jelenlegi ismereteink szerint is a leginkább étvágygerjesztő szín. Ugyancsak az öt elem tana összefüggéseiből derül ki az akupunktúra mai értelemben vett pszichoszomatikus alapállása. A belső, lelki tényezők, az érzelmek és a Zang-Fu szervek szoros kapcsolatainak felismerése nagy segítséget nyújtott s nyújt a betegségek megelőzésében és a diagnózis felállításában. A túlzott aggódás, az erőn felüli bizonyítani akarás például menthetetlenül tönkreteszi a "lép-aurát", a depresszió a "máj-Qi" csökkenéséhez vezet és így tovább. Ezt a pszichoszomatikus vázlatot érdemes kiemelni az "ötös összefüggésekből", és külön is górcső alá venni.
3.sz. táblázat
Zang-szerv |
Fu-Szerv |
Öt érzelem |
Öt hang |
tüdő |
vastagbél |
szomorúság |
zokogás |
szív
vérerek ura |
vékonybél
hármas melegítő |
öröm |
nevetés |
lép |
gyomor |
aggódás |
éneklés |
máj |
epehólyag |
harag |
kiabálás |
vese |
húgyhólyag |
félelem |
nyögés |
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy az elemek és szervek, érzékszervek, és érzelmi állapotok közötti összefüggések rendszere a gyakorlatban jól használható "Ariadné-fonalat" ad a gyógyító kezébe.